Coop Himmelb(l)au
In 1968 vormen Wolf D. Prix, Helmut Swiczinsky en Rainer Michael Holzer een bureau voor experimentele architectuur, Coop Himmelb(l)au genaamd. Door de tussen haakjes gelaten letter l betekent de naam zowel hemels blauw als hemelse bouw.
Rainer verlaat het architectencollectief in 1971. Voor de scheiding staan visionaire ideeën centraal. Daarna maakt het achtergebleven duo naam met kleinschalige projecten, vooral met het inrichten van bars. Hun fantasievolle werk uit deze periode oogt vaak agressief. Suggesties van beschadiging en vervormingen, vooral zogenaamde breuken, komen herhaaldelijk voor. In 1977 creëert het duo bijvoorbeeld doelbewust een 48 meter brede spleet dwars door de Reiss-Barr. Deze donkere spleet loopt door over de vloer, de witte muur en het plafond. In een gedeelte in de muren is een buis van edelmetaal geplaatst zodat de suggestie ontstaat dat de buis de boel bij elkaar houdt. In 1979 volgt de eerste van drie versies van het muziekcafé de Roter Engel in Wenen. In het project Hot Flat (1978-1979) is een glazen dak in de vorm van een vlam aangebracht boven een stadswoning. Rond dezelfde tijd ontstaan de HUMANIC-filialen in Mistelbach (1979) en Wenen (1980-1981).
Coop Himmelb(l)au krijgt wereldwijde publiciteit met de uitbouw op het dak van een kanselarij in de binnenstad van Wenen. Deze L-vormige dakuitbouw op Falkestrasse 6 (1987) vormt een groot contrast met het historische gebouw waarop het berust. De glazen constructie oogt futuristisch. De door gebogen en schuine vlakken gevormde ruimte wordt gedragen door een boogvormige stalen constructie. Deze uitbouw heeft zowel ophef tot gevolg als erkenning. Kort na deze uitbouw volgt het eerste grote fabrieksgebouw van Coop Himmelb(l)au (1988-1989). Het is ontworpen voor de spaanplatenfabriek Funder in Känten. Het betreft een speels opgevat geheel met schuin geplaatste schoorstenen. Voor het in 1994 geopende Groninger museum wordt door hun het paviljoen voor beeldende kunst gerealiseerd. Deze museale ruimte en hun werk uit de jaren tachtig worden gerekend tot het Deconstructivisme. Het architectencollectief wordt beschouwd als één van de grondleggers van deze stroming. Hun doelstelling om niet alledaagse ontwerpen te realiseren door het onderbewuste aan te boren en hun streven om met hun gebouwen emoties op te roepen inspireert vele andere architecten. Opvallend groot is het contrast tussen hun bijdragen aan het Groninger Museum en de haast gelijktijdig ontstane Torenflat op de Wagramer Strasse (1994).
Vanaf 2000 vergezelt Wolfdieter Dreibholz het architectencollectief. In 2001 trekt Helmut Swiczinsky zich terug uit de dagelijkse praktijk. Hij treedt in 2006 volledig uit Coop Himmelb(l)au vanwege zijn gezondheid. Een belangrijk recent project van het architectencollectief is de tussen 2001 en 2007 gerealiseerde BMW Welt in München.
meer informartie: Coop-himmelblau
|