Suprematisme
Malevitsj schreef een kunsttheorie die de grondslag vormde
van een deel van zijn oeuvre en die hij het suprematisme
noemde (van suprematie, oppermacht). Zijn eerste suprematistische
schilderij dateert uit 1913 (Zwart vierkant op witte ondergrond).
Het betreft kunst waarin geen sprake is van figuratie. Het
is gebaseerd op geometrische vormen en zuivere kleuren,
wit en zwart. Kunst was voor Malevich verbonden met het
spirituele. Volgens zijn opvatting diende de kunst geen
politieke, utilitaire of sociale doelstellingen of pretenties
te hebben. Kunst behoorde autonoom te zijn. Deze opvatting
scheidde hem van de constructivisten. Er waren vele volgelingen,
waaronder Liubov Popova (1889-1924).
Suprematism
Malevich,
Kasimir
Buy
posters at AllPosters.com
Het kubisme en het futurisme hebben het Suprematisme beïnvloed.
Aan het einde van de jaren ’20 was de bloeiperiode
van het suprematisme voorbij. Sommigen sloten zich aan bij
de constructivisten. In 1917 was het suprematisme erg in
trek bij andere kunstenaars. Zij gebruikten het ook voor
toegepaste kunst.
De oktoberrevolutie van 1917 werd door veel kunstenaars
gesteund. Het nieuwe regime was aanvankelijk gecharmeerd
door abstracte en experimentele kunst. Tijdelijk had de
abstracte kunst een bijzondere waarde voor het Sovjet regime.
Er was zelfs subsidie voor. Het suprematisme raakte later
in onwil in de Sovjet-Unie, Lenin veroordeelde het. In Europa
werd het daarentegen een bron van inspiratie voor De Stijl,
het Europesche constructivisme, het Bauhaus en minimal art.
|